Sunday 26 June 2016

Tinta Online Volume 11/2016 - 27 Jun 2016

20 Kanak-kanak Pesakit Kanser HKL diraikan
           
30 April 2016 (Sabtu) - Seramai 20 Kanak-kanak Penghidap Kanser Hospital Kuala Lumpur (HKL) diraikan dalam satu program USIM Street Dakwah For HKL Cancer Kids pada 30 April 2016 anjuran Pusat Kebudayaan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dengan kerjasama Utusan Malaysia.

Program yang bermula pada pukul 10.30 pagi dimulakan dengan sesi melawat dan beramah mesra dengan kanak-kanak yang disertai oleh 60 pelajar USIM dan beberapa kakitangan Utusan Melayu. Selain itu, beberapa acara diadakan bagi menyuntik semangat kanak-kanak antaranya persembahan busking, dikir barat, tarian dan beberapa acara lain pada sebelah petang di Pusat Membeli Belah Alamanda Putrajaya antaranya penyampaian seni seperti lakonan teater.

USIM Street Dakwah yang telah berlangsung dengan jayanya dihadiri oleh kesemua pihak yang terlibat secara langsung dalam menjayakan program ini. Program tersebut turut sama dihadiri oleh Pengarah Urusan Kumpulan, Kumpulan Utusan, Datuk Mohd Noordin Abbas, Naib Canselor USIM, Datuk Dr. Musa Ahmad, Pengerusi Kumpulan Ibubapa dan Sokongan Anak-Anak Kanser Hospital Kuala Lumpur (HKL Kids Cancer), Puan Hamidah dan Pengarah Pusat Kebudayaan, En. Ismail Ahmed. Program kali ini dimeriahkan dengan kedatangan ibubapa kepada pesakit kanak-kanak kanser bagi menyokong usaha Urusetia Kesenian Pelajar USIM dalam menyampaikan kesedaran kepada orang ramai mengenai kanser.

Tujuan program kali ini diadakan untuk mengutip sumbangan bagi disalurkan kepada HKL Kids Cancer serta meningkatkan kesedaran dalam kalangan masyarakat mengenai kanser yang dialami oleh kebanyakan generasi muda.

Datuk Dr. Musa Ahmad meniup belon untuk diberikan kepada Mohammad Danish Mariff, 11, sambil diperhatikan Datuk Mohd Noordin Abbas

Datuk Mohd Noordin Abbas (kiri) turut mendeklamasikan sebuah puisi buat kanak-kanak yang hadir ke Program USIM Street Dakwah di Putrajaya.
Datuk Mohd Noordin Abbas bergambar bersama Pengurusan Kanan Utusan Melayu, USIM dan pesakit kanak-kanak HKL.

Kanak-kanak membaca doa sebelum majlis bermula.

Datuk Mohd Noordin Abbas menyampaikan sumbangan kepada salah seorang pesakit di wad kanak-kanak HKL.

Datuk Mohd Noordin Abbas bertanyakan sesuatu kepada bapa kepada salah seorang pesakit ketika mengadakan lawatan di wad kanak-kanak HKL. 

Kunjungan UMES Ke Pusat Kelip-Kelip, Kg Kuantan, Kuala Selangor

8–21 Mei 2016 (Sabtu-Ahad) – Utusan Media Sales Sdn Bhd (UMES) telah mendapat jemputan dari Tenaga Nasional Berhad (TNB) bagi mengadakan lawatan sambil beriadah di Pusat Kelip-Kelip, Kg Kuantan Kuala Selangor.

Rombongan dari UMES telah dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan pertama yang berkunjung pada 8 Mei 2016, manakala kumpulan kedua pada 14 Mei 2016 dan kumpulan ketiga pada 21 Mei 2016.

Selain dibawa melawat sekitar Pusat Kelip-Kelip, rombongan turut diberi penerangan oleh kakitangan Pusat tersebut melalui tayangan video tentang pemuliharaan Kelip-Kelip di Kg, Kuantan. Selain itu, pihak TNB juga berkongsi maklumat mengenai kajian yang telah dilakukan terhadap kelip-kelip serta kawasan persekitarannya.

Kakitangan UMES juga turut merasai pengalaman manis dengan menaiki sampan yang disediakan untuk menyusuri sungai bagi melihat keindahan kelip-kelip di kawasan tersebut. Diharap TNB dapat meneruskan lagi aktiviti seperti ini di masa akan datang dan semoga lawatan ini memberi manfaat sepenuhnya kepada warga UMES.



Kakitangan TNB memberi penerangan kepada rombongan UMES yang terlibat.

Penerangan video tentang kelip-kelip oleh kakitangan TNB.

Kumpulan Ketiga bergambar bersama seusai lawatan.

Peserta dari Kumpulan Pertama menerima cenderhati daripada Kakitangan TNB.

Sekitar pemandangan Pusat Kelip-kelip.

Wakil kumpulan kedua menerima cenderahati.

wakil kumpulan ketiga menerima cenderahati.

Festival Hari Guru 2016 di Universiti Malaysia Sabah (UMS)

13 – 16 Mei 2016 (Jumaat – Isnin) - Dalam meraikan sambutan Hari Guru pada kali ini, Kumpulan Utusan menerusi Unit Pendidikan telah diberi kepercayaan sekali lagi oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menganjurkan Festival Hari Guru 2016 kali ke-8 yang telah disambut meriah di Universiti Malaysia Sabah (UMS) pada 13 Mei hingga 16 Mei lalu.

Dengan tema ‘Guru Pembina Negara Bangsa’, sambutan yang dirasmikan oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman turut dimeriahkan dengan pelbagai persembahan aktiviti antaranya Choral Speaking, ’Larian Tatap Bah Sayang Cikgu’, Pertandingan Nasyid Kontemporari, Pameran Fotografi Kewartawanan dan pelbagai lagi.

Pelbagai ruang pameran turut dibuka termasuk gerai Kumpulan Utusan, studio penghias wajah, ruang jualan pelbagai produk, demonstrasi produk oleh pempamer, jualan buku dan majalah. Disamping itu, gerai Utusan juga turut menyelitkan beberapa aktiviti menarik khas buat pelajar dan pengunjung yang hadir antaranya jualan buku-buku dan majalah keluaran Utusan Karya Sdn. Bhd, Cabutan Bertuah, Susun Puzzle, Petandingan Rubik Kiub dan pelbagai lagi. 

Selain itu, festival kali ini mencatat sejarah tersendiri  paling diingati apabila 11,000 warga Kota Kinabalu membanjiri padang kawad di Universiti Malaysia Sabah (UMS) seawal pukul 4.00 pagi, pada 14 Mei untuk menjayakan program Larian ‘Tatap Bah Sayang Cikgu’.
Yang turut hadir, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Seri Masidi Manjun; Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Dr. Khair Mohamad Yusof; Pengarah Urusan Kumpulan Utusan, Datuk Mohd. Noordin Abbas; Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Othman Mohamad; Pengarah Eksekutif YTL Corp., Datuk Yeoh Soo Keng dan Naib Presiden Kanan Jabatan Komunikasi Strategik Bank Simpanan Nasional (BSN), Puspamarina Omar.

Program itu ditaja sepenuhnya oleh YTL Communications Sdn. Bhd. (YTL) dan BSN serta turut disokong oleh UMS, Jabatan Pendidikan Kolej Komuniti, FAMA, Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) dan Unitar International University (Unitar).

Datuk Mohd Noordin Abbas (tida dari kiri) bergambar bersama Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman (empat dari kiri) dan penari-penari dari Unitar di hadapan gerai Utusan.

Datuk Mohd Noordin Abbas (dua dari kiri) bertanyakan sesuatu kepada pelajar UMS ketika melawat Pameran Lensa Rencam sambil disaksikan oleh Datuk Abdul Aziz Ishak (kanan).

Pengunjung memenuhi setiap pelusuk ruang gerai aktiviti Utusan bagi menyertai pelbagai aktiviti dan mendapatkan promosi jualan majalah.

BAGAIKAN LAUTAN.. orang ramai memenuhi Padang Kawad UMS seawal pukul 4.00 pagi bagi menyertai larian 'Tatap Bah Sayang Cikgu'.

Datuk Mohd Noordin Abbas (kiri) bergambar bersama Menteri Pendidikan Malaysia, Dato' Seri Mahadzir Khalid (tengah) di Gerai Penghias Wajah Utusan,

MEMUKAU.. Pengunjung tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan persembahan Ella dalam Konsert Pancaindera.

Kakitangan Utusan begitu sibuk melayan para pengunjung yang hadir untuk mendapatkan belon percuma di Gerai Aktiviti Utusan.

Festival kali ini turut diserikan dengan penari-penari Unitar.

Utusan Malaysia, UKM gamatkan Bintang-Bintang Berpuisi II

21 Mei 2016 (Sabtu) - Kumpulan Utusan dengan kerjasama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) buat kali kedua menganjurkan majlis Bintang-Bintang Berpuisi II di Persada Canselori UKM. Penganjuran ini merupakan kesinambungan edisi pertama yang mendapat respon positif daripada pelbagai pihak.

Majlis Bintang-Bintang Berpuisi merupakan salah satu komitmen Kumpulan Utusan dalam melestarikan kesusasteraan Melayu. Obor Perjuangan menjadi tema majlis bagi tahun ini yang berkisar tentang kisah hidup dan kehidupan, manusia dan kemanusiaan.

Sebagai sebuah organisasi media yang teras sejarahnya dicipta oleh golongan sasterawan, Bintang-Bintang Berpuisi adalah salah satu tanggungjawab khidmat sosial korporat selain usaha menghidupkan kembali budaya berpuisi sebagai warisan bangsa yang mempunyai nilai estetika yang tinggi.

Majlis kali ini menampilkan beberapa artis tanah air yang mendeklamasikan puisi dan diselang selikan dengan nyanyian lagu-lagu puisi dan gurindam, antaranya Siti Nordiana, Fizz Fairuz, Najwa Latif, Anis Al-Idrus, Ajak Shiro dan Projector Band. Selain itu, puisi tentang perjuangan bangsa Melayu antara intipati utama yang disampaikan oleh Sasterawan Negara, Datuk Dr. Zurinah Hassan.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, YB. Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob, Pengarah Urusan Kumpulan, Kumpulan Utusan, Datuk Mohd Noordin Abbas dan Naib Canselor UKM, Prof. Datuk Dr. Noor Azlan Ghazali turut mendeklamasikan puisi masing-masing yang diserikan dengan gurindam.

Pada masa yang sama, majlis hari ini turut menyaksikan upacara pelancaran wajah baharu Utusan Malaysia Edisi Sabtu oleh YB. Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob.

Selain Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, deklamasi puisi turut dipersembahkan oleh Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Akademik dan Antarabangsa UKM, Prof. Datuk Ir. Dr. Riza Atiq Abdullah O.K. Rahmat; Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UKM, Prof. Datuk Noor Aziah Mohd. Awal; penulis khas majalah Mastika, Sahidan Jaafar; johan sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan Kebangsaan 2015, Muhammad Safwan Mohd. Yusof; Pengarang Ekonomi Utusan Malaysia, Johardy Ibrahim dan juara Utusan Berpuisi Semarak Merdeka, Rosparadila Abd. Rahman.

Penganjuran program seperti ini sememangnya satu inisiatif yang baik di mana ianya secara tidak langsung dapat menarik minat dan menerapkan ilmu kesusasteraan Melayu dalam kalangan mahasiswa.

Datuk Mohd Noordin Abbas mendeklamasikan puisi yang bertajuk 'Obor Perjuangan' sambil diiringi gurindam oleh Nur Ameera Nabila Azmi.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut mendeklamasi puisi yang bertajuk 'Pesan Buat Anak Muda'.

Aksi bersahaja Pengarang Ekonomi Utusan Malaysia, Johardy Ibrahim ketika mendeklamasikan puisi.

Puisi yang bertajuk 'Tahu Tak Tahu' yang dibaca oleh Johardy Ibrahim dalam Majlis Bintang-Bintang Berpuisi II.
Penulis Khas Mastika, Sahidan Jaafar bersemangat ketika mendeklamasikan puisi.

Juara Utusan Berpuisi Semarak Merdeka, Rosparadila Abd Rahman turut mendeklamasikan sebuah puisi.

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bergambar bersama Pengurusan Kanan Utusan Melayu, UKM dan artis seusai majlis berlangsung,


Ajak Shiro begitu bersemangat ketika mendeklamasikan puisi.

Kelunakan suara Datuk Dr Zurinah Hassan terserlah ketika mendeklamasikan puisi bertajuk 'Cermin Sejarah'.

Prof. Datuk Dr. Noor Azlan Ghazali menaruhkan satu puisi buat warga UKM yang bertajuk 'UKM Pendaulat Amanah Negara: Buat Seorang Teman'.

Gaya santai artis Anis Al-Idrus ketika mendeklamasikan puisi.

Lawatan Biro Tatanegara ke Utusan Melayu

23 Mei 2016 (Isnin) – Seramai 31 orang pegawai Biro Tatanegara (BTN) daripada seluruh negara telah mengadakan lawatan di Ibu Pejabat Utusan Melayu pada 23 Mei lalu. Rombongan BTN disambut oleh Pengurus Jabatan Pengarang, Ainol Amriz Ismail dan dibawa melawat ke Jabatan Pengarang Utusan Malaysia dan Kosmo! untuk melihat secara dekat operasi penerbitan berita.

Sebelum itu, rombongan BTN telah diberi taklimat ringkas serta berpeluang bersoal jawab bersama pihak pengurusan Utusan Melayu yang diketuai oleh Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan, Ybhg. Datuk Othman Mohamad.

Lawatan ini merupakan sebahagian daripada aktiviti di dalam Bengkel Penulisan Berita, Rencana, Buletin dan Kapsul Berita (Online) yang dianjurkan oleh Bahagian Penyelidikan dan Penerbitan (BPP) bermula pada 23-25 Mei 2016 di Akademi Kenegaraan, Jalan Bellamy, Kuala Lumpur.

Rombongan BTN diberi penerangan mengenai proses penerbitan akhbar ketika mengadakan lawatan di meja-meja pengarang Kosmo!.

Penolong Pengarang 1, Kosmo!, Mohd Nor Ab Samad bergambar bersama rombongan di pejabat Pengarang Kosmo!.

Penolong Pengarang 2 Utusan Malaysia/Prosesan, Rozaman Ismail memberi penerangan kepada rombongan BTN.

Rombongan BTN bergambar kenangan bersama Pengurusan Kanan Utusan Melayu di Jabatan Pengarang Utusan Malaysia.


Lawatan Majlis Belia Daerah Jerantut


24 Mei 2016 (Isnin) – Seramai 40 orang kakitangan Majlis Belia Daerah Jerantut yang diketuai oleh Timbalan Pengerusi Majlis Belia Daerah Jerantut, Mohd Azan Abdul Kadir mengadakan lawatan ke Utusan Melayu (Malaysia) Berhad pada 24 Mei lalu. Rombongan tersebut disambut oleh Pengurus Jabatan Pengarang, Ainol Amriz Ismail dan beberapa editor kanan Utusan Malaysia dan Kosmo!. Dalam lawatan itu, mereka telah diberi taklimat mengenai operasi serta produk Kumpulan Utusan sebelum dibawa melawat ke Jabatan Pengarang Utusan Malaysia dan Jabatan Pengarang Kosmo!.

Pengarang Media Baharu, Aznan Bakar memberi penerangan mengenai proses penerbitan berita Utusan Online kepada rombongan yang hadir.

Rombongan disambut oleh Penolong Pengarang 2, Kosmo!, Lokman Othman ketika hadir melawat ke pejabat pengarang Kosmo!.

Timbalan Ketua Pengarang, Datuk Othman Mohamad bergambar bersama rombongan Majlis Belia Daerah Jerantut di Jabatan Pengarang Utusan Malaysia.

Rombongan tidak melepaskan peluang bergambar di pejabat pengarang Kosmo!.

Sekitar Minggu Saham Amanah Malaysia 2016 di Stadium Mini Tapah Perak


Kakitangan Utusan sibuk melayan pengunjung yang hadir untuk menyertai aktiviti yang disediakan di Gerai Utusan.

Selain aktiviti, promosi jualan majalah dan buku-buku keluaran Utusan Karya juga terdapat di Gerai Utusan.

Pengunjung tidak melepaskan peluang untuk menyertai pelbagai aktiviti Gerai Utusan sempena Minggu Saham Amanah Malaysia 2016.

Datuk Mohd Noordin Abbas (tengah) dan Datuk Abdul Aziz Ishak (empat dari kanan) bergambar bersama Pengurusan Kanan di Gerai Aktiviti Utusan.


 Disediakan oleh: 







Muhammad Syakkur Mamat (Syak)
Jabatan Komunikasi Korporat
Utusan Melayu (Malaysia) Berhad

Tel         : 603-92324435
Faks       : 603-92210594
H/P        : 013-3986300
E-mel     : syakkur.mamat@utusan.com.my

















No comments:

Post a Comment